Utbyttet betrakteren får av en kunstopplevelse, henger sammen med hvordan det spesifikke kunstverket eller utstillingen påvirker følelsene og hvilke sanseinntrykk det vekker. Dette er en høyst subjektiv og emosjonell verdi, som naturligvis er vanskelig å måle eller vise. Den anerkjente videokunstneren Bill Viola, har sagt; «Energien betrakteren legger inn i møtet med samtidskunsten, tilsvarer gevinsten de får ut», og videre: «Jeg serverer ikke ideer på et sølvfat».
Det konseptuelle kunstverket Comedian på Art Basel Miami Beach 2019 – en fersk banan festet til messeveggen med sølvfarget gaffateip – vakte stor oppmerksomhet. Verkets absurditet, kombinert med den høye prisen, utløste debatter om kunst, verdi og forbrukerkultur. Kunstverket fikk enorm spredning gjennom flere avisforsider, memer og annet viralt innhold.1Det burde understrekes at italienske Maurizio Cattelan (64 år) har en betydelig oeuvre, og er en veletablert stjerne i kunstverdenen. Ifølge galleriet som representerer kunstneren, var dette Cattelans første bidrag til en kunstmesse på 15 år. Cattelan kunngjorde i 2011 han at var ferdig med kunsten, og at han i stedet ville konsentrere seg om det halvårlig magasinet Toilet Paper
Tre editions av kunstverket ble solgt for rundt 140 000 dollar hver på messen, før det måtte fjernes på grunn av den ukontrollerbare folkemengden med selfiestenger, kø-dannelse og knuffing. Auksjonshuset Sotheby’s har kunngjort at et av kunstverkets tre editions skal tilbake på markedet i november 2024 – denne gangen med en prisantydning på 1 til 1,5 millioner dollar.
MELLOM BØRS OG KATEDRAL
Samtidskunst omfatter kunstnere født etter 1945. Denne sjangeren inkluderer noen av de best betalte kunstnerne gjennom tidene, som Jeff Koons, Damien Hirst og Cecily Brown. Den totale verdien av det årlige globale kunstmarkedet ble i 2023 anslått å være rundt 750 milliarder NOK.2 Til sammenligning hadde Statens pensjonsfond utland i tredje kvartal 2024 en avkastning på ca. 835 milliarder kroner. Dette markedet omfatter omtrent førti millioner kunstverk som kjøpes og selges av ulike aktører.3Kilde: How to Collect Art (2024) av professor Magnus Resch Men denne metoden for å beregne økonomisk verdi inkluderer ikke samtidskunstfeltet i sin helhet. Selv om mye samtidskunst vises på gallerier og kunstmesser, finnes det mange alternative, prosjektdrevne visningsrom. Disse bygger ofte på en annen type ideologi og er muligens mer autonome, det vil si at de ikke er like avhengige av markedskreftene – for eksempel krav om økt billettsalg og omsetning. Noen kunstnere motsetter seg den hvite kuben og kommersialiseringen av verkene sine.4Kilde: Autonom Kunst – En Illusjon? – en studie av økonomiske, politiske og symbolske verdier ved tre norske institusjoner for samtidskunst. Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi – UiO
For å tydeliggjøre min innfallsvinkel til dette noe uangripelige temaet, vil jeg skissere tre sentrale stilretninger og utviklingstrekk:
Er du interessert i å lære mer om samtidskunst? På YouTube finnes det noen fine og lærerike videoer om og med de fire unge kunstnerne fra Agder som er nominert til Sparebanken Sør Kunstnerpris 2024. Sparebanken Sør og Kunstsilo (tidligere SKMU) samarbeider om å løfte frem unge samtidskunstnere fra Agder som jobber innenfor ulike kunstformer og stilretninger. Nå fortsetter tradisjonen i det nye museumsbygget, hvor de fire nominerte kunstnerne skal vise sine verk. Fra 21. november 2024 får publikum muligheten til å se kunstnernes egne verk utstilt i Kunstsilo på Odderøya i Kristiansand. Her kan du også stemme på din egen favoritt, og den kunstneren med flest stemmer mottar Publikumsprisen på 50.000 kroner.
I dagens kunstmarked spiller synlighet og merkebygging en stadig viktigere rolle, med både muligheter og utfordringer for kunstnere som må balansere det kommersielle og det kunstneriske. Sosiale medier, kunstmesser og utstillinger fungerer som viktige arenaer for å styrke kunstnerens renommé, skape økonomisk fleksibilitet og samtidig utvide kunstens rekkevidde og påvirkningskraft. Hvis du møter på en samtidskunstner, vil hen mest sannsynlig dele sitt syn på hva det vil si å være kunstner og det å lage kunst i dag. Dette kan være deres «artist’s statement», en tekst eller bio som gir innsikt i hvorfor og hvordan de gjør det de gjør. Vi må tørre å stille spørsmål om kunsten – spørsmål som utfordrer, utforsker og utvider vår forståelsen av dens rolle og verdi.
Kunst krever at betrakteren både er kreativ og åpen for nye idéer“
Bill Viola (1951–2024), amerikansk videokunstner
kjartan[at]artsync
22/11/2024 @ 09:49
På Sotheby’s auksjon onsdag kveld ble et eksemplar av Maurizio Cattelans kunstverk Comedian solgt for 6,2 millioner dollar, inkludert avgifter. Budrunden varte i rundt fem minutter, og vinneren ble Justin Sun. Kunstverket finnes i tre eksemplarer, såkalte editions, samt to artist proofs (AP) – ofte kalt Eget arbeid (EA) på norsk – hvorav ett eksemplar er donert til Guggenheim Museum i New York.
sothebys.com/maurizio-cattelans-comedian