Art Sync kunstrådgivning starter året med noe mimring, men kommer også med hete tips for kunståret 2016. Oppsummeringen av fjorårets beste kunstopplevelser er høyst subjektiv. Og lista jeg har laget, særlig den over hva jeg gleder meg mest til i det nye året, er ganske sikkert mangelfull. Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet nederst på siden.

  • Året startet med utstillingen “Krigens skygge – Politisk kunst i Norge 1914–2014” på Kunstnernes Hus i Oslo. Den står som en soleklar høydare for hele fjoråret. Utstillingen ble kuratert av Kari J. Brandtzæg, og flere kunstnergenerasjoner var representert. F.eks. Anders Eiebakke (f. 1970), som inkluderer nye medier og teknologi i verket sitt “Måke 4.1 BETA” – til Henrik Sørensen (f. 1882) og oljemaleriet “Ærens mark” om 1. verdenskrigs redselsfulle skyttergraver.
  • Festspillutstiller Ane Hjort Guttu satte dagsorden på Bergen Kunsthall. Videoarbeidet “Tiden går” opplevdes nært og tidsaktuelt. Kunstverket fortalte historien til den unge kunststudenten, om indre motsetninger, i møte med kompleks produksjon av selvpåført, og institusjonalisert kontemplasjon. Verket stiller viktige spørsmål om klasseskille og medmenneskelighet. 
  • Article Biennalen – produsert og kuratert av i/o/lab Senter for Framtidskunst – var en sammensatt og flertydig opplevelse. Jeg tolker utstillingen slik: Er det ren science fiction, eller nært forestående? Kan vi forvente at banebrytende forskere skal følge normer og regler? Og trenger vi beskyttelse mot ny teknologi som setter rammen rundt livene våre?
  • “Out of The Darkness” på ARoS, kuratert av museumsdirektør Erlend Høyersten, var ikke akkurat grenseoverskridende, men en interessant og sammensatt kunstvandring (for hele familien). Den verdslige konteksten; bygget, arkitekturen og plasseringen midt i byen var svært imponerende. Størst kunstnerisk inntrykk gjorde Pipilotti Rists installasjon “Dawn Hours in the Neighbour’s House” (de andre i reisefølget syntes den var creepy).
  • Utstillingen “14 Billions” med argentinske Tomás Saraceno ble en vellykket storsatsing, og det i jubileumsåret til Sørlandets Kunstmuseum (SKMU).
  • Den kuleste og mest overraskende kunstopplevelsen min i 2015 var “Norsk Skulturbiennale: Kunsten tilhører dem som ser den”. Kurator for den nyskapende mønstringen, på Vigelandsmuseet og i det offentlige byrom, var Anne Szefer Karlsen.

I 2016 har jeg størst forventninger til disse kunstarrangementene:

  • Separatutstillingen til Håvard Vikhagen, med landskaps- og urbanemalerier i Kunstnerforbundets overlyssal, er et høydepunkt i januar.
  • Det er et must å få med seg Matthew Barney på Astrup Fearnley Museet i slutten av februar. Kuratorer for utstillingen er Gunnar B. Kvaran og Therese Möllenhoff.
  • Kristiansand Kunsthall åpner en ny utstilling med Leonard Rickhard og Sveinung Rudjord Unneland i mars.
  • Separatutstillingene med Judith Bernstein og Mark Van Yetter på Kunsthall Stavanger.
  • Henie Onstad Kunstsenter (HOK) åpner en utstilling med Yayoi Kusama i februar. Da inviteres publikum inn i den aldrende japanske kunstnerens verden, full av farger, mønstre og bevegelse. (Noen av dere husker kanskje henne “Dots Obsession” på SKMU i 2013.)
  • Begivenhetsrikt blir det også når norske Fredrik Værslev stiller ut på Bergen Kunsthall som årets festspillkunstner.
  • Tegnerforbundet fyller 100 år, og tilbyr et solid utstillingsprogram i jubileumsåret.
  • I Ekebergskogen vil kunst-og performancefestivalen “Soppen” trolig by på både dypt alvor, humor, samt nervepirrende og eventyrlige opptredener. Festivalen, med den “feminine” skulpturparken til Christian Ringnes som nærmeste nabo, arrangeres i august.
  • I august planlegges også Article Biennalens “Den nye Eden”. Kurator Hege Tapio, ved i/o/lab, er kjent for å formidle kunst som berører ny teknologi og vitenskap.
  • Bergen Assembly, med avspark for vanlige publikummere allerede i februar, går av stabelen for andre gang. De kuratoriske gruppene Freethought og Praxes har ansvar for deler av årets triennale.

2016 er også året Museet for samtidskunst viser “Stille revolt: Norsk prosess- og konseptkunst på 1970- og 80-tallet”– en utstilling jeg har store forventninger til. Med verk av foregangsfigurer innen norsk konseptkunst – en kunstretning som har hatt uhorvelig mye innflytelse på yngre generasjoner kunstnere – kan utstillingen muligens innfri, og kontekstualisere viktige utviklingslinjer som kan skimtes blant flere av dagens unge, framtredende norske kunstnere.

Firmaet Art Sync i Stavanger har erfaring med å utarbeide, samt forvalte samarbeidet mellom seriøse kunst- og næringslivsaktører. Art Sync Kunstrådgivning tilbyr:
(1) Kunstarrangementer for ansatte og kunder
(2) Innkjøp av enkeltverk til en helhetlig kunstsamling
(3) Leasingavtale kunstverk (etablerte og nyutdannede kunstnere)
(4) Anskaffelse av Masterpices/kanoniserte kunstverk
(5) Stedspesifikk kunst/utsmykkingsoppdrag
Fotografiet øverst i bloggposten er fra en Trollkrem-performance på Kunsthall Stavanger i 2015. Fotograf: Geir Haraldseth

Video: Takeshi Murata’s “Melt” på Kunsthall Stavanger

Art Sync nettgalleri KGunst