I norsk målestokk var Gunnar Sigmund Gundersen en nonfigurativ pionér. Min fascinasjon, for den avdøde kunstneren, startet i 1997. På den tiden beveget jeg meg frem og tilbake mellom grafisk design, reklame og kunstneriske uttrykk rettet mot galleriveggen. Jeg befant meg i Tønsberg, og det store sceneteppet, samt de offentlige veggutsmykningene av Gunnar S, i Vestfolds hovedstad, gjorde sterkt inntrykk.
Gunnar S. Gundersen er for ettertiden kjent for sine bidrag til norsk Op Art og konstruktivisme – inspirert av italiensk futurisme og den tyske Bauhaus-skolen. Formspråket hans var preget av en streng analyse, enkle former og farger – vektlegging av det gyldene snitt og romlighet – der hovedtyngden lå på en rytmisk gruppering av elementene. 1Kilde: Store norske leksikon, www.snl.no
Profil: Gunnar S. Gundersen, født i 1921, i Førde, Sogn og Fjordane. Han gikk på Statens Kunstakademi under Aage Storstein i årene 1947-48, og debuterte på Høstutstillingen i 1947. Tre år senere, i 1950, stilte han ut i Kunstnerforbundet. Gunnar S. deltok på ca. 25 kollektivutstillinger i Europa, Brasil og USA. I 1968 representerte han Norge på Venezia-biennalen. Kunstneren dekorerte flere bygninger omkring i Norge, og han er representert i bl.a. Rolf Stenersens Samlinger, Henie Onstad-samlinga og Nasjonalmuseet. Gunnar S. døde, i Bærum, i 1983. 2Kilde: www.sffarkiv.no
Serigrafi, eller silketrykk, er en grafisk teknikk som opprinnelig stammer fra Japan. I USA på 1960- og 70-tallet ble teknikken mye brukt, og fikk sitt kommersielle gjennombrudd med kunstnere som Andy Warhol og Roy Lichtenstein. I dag er det særlig gatekunstnere som omfavner teknikken, med kunstnere som Banksy og Shepard Fairey i spissen. Motivet belyses på en silkeduk, maling dras over duken og man får et avtrykk på papiret. Teknikken er tidkrevende, da man kun får printet en farge om gangen. På den annen side har man mange muligheter og trykkene holder høy kvalitet med svært lang holdbarhet. 3Kilde: TEMA, www.temakunst.no
De seneste årene har bildene til Gunnar S. økt i popularitet. Analysen over er basert på innsamlede data fra norske og utenlandske auksjonshus. De aller fleste av Gunnar S´ grafiske blad er signert under bildet, og har opplysninger om trykkets nummer samt opplagets størrelse. Dersom det f.eks. står; 10/20, betyr det at det i alt er laget 20 trykk, og at det angjeldende er nummer 10. Står det «prøvetrykk», eller «E.A.», betyr det at trykket er tatt før platen er helt ferdig bearbeidet.
Milepæler, de siste ti årene, mht. formidling av kunstnerskapet:
- 2006: Retrospektiv utstilling med Gunnar S. Gundersen på Henie Onstad kunstsenter.
- 2014: Nasjonal museet – Impulser i norsk kunst 1957–75 – arbeid av Gunnar S. var representert i utstillingen
- 2015: Retrospektiv utstilling hos Blomqvist Kunsthandel i Tordenskioldsgate
Besøk nettgalleriet, for å se nærmere på Gunnar S.-bilder tilgjengelig for leie og/eller kjøp.