Gatekunst – en utvikling fra grafitti og protestbevegelser til urban kunst en kunstform som får stadig større plass i det offentlige rom, og beveger seg stadig lengre inn i både private hjem og i gallerier. Sjangeren startet nok så tidlig som på 70- og tidlig 80-tall, og omfattet både veggmalerier, slagord (igjen, typisk grafitti) og installasjoner av ulike typer.

Utover dette årtusenet ble Banksy tidlig et ikon, og her i Norge var Dolk et av de store navnene. Begge disse artistene gikk under pseudonymer, og Banksy er selv i dag kun kjent i offentligheten som Banksy, mens Dolk sto frem som Andreas Færø for noen år siden. Mens gatekunst ble sett på som ulovlig for et tiår siden, så er det i dag sosialt akseptert og endog ønsket for å spre kunst i ellers kjedelige byrom. Rundt 2005 var Banksy blant annet i Bergen og etterlot seg flere kunstverk – hvorpå Bergen kommune gikk hen og malte over, og kalte det vandalisme. I 2019 rykker ledelsen i kommunen Westminster ut i London og beskytter et gatekunstverk de tror kan være et Banksy-verk. Flere andre Banksy-verk er permanent tatt vare på, og er i dag turistattraksjoner.

Stavanger kjennetegnes ofte som street-art by nummer én i Norge. Dette er ikke minst takket være Nuart  , en festival som arrangeres årlig og som tiltrekker seg verdenskjente kunstnere hvert år. Festivalen mottar pengestøtte fra Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune. Nuart er meget anerkjent i det internasjonale street art-miljøet. Det er ukentlig guidet street-art turer i Stavanger sentrum.

Her ser vi James Finucane, tidligere daglig leder i Nuart, på en av deres omvisninger i gatekunstens Stavanger. Foto: Trond Tonå Furenes – trond@artsync.no

En av kunstnerene som har gjestet Nuart, er spanjolen Isaac Cordal. Han opererer med fotografi og skulptur – i Norge er han nok mest kjent for skulpturell kunst. I særdeleshet “mini-menn” – typisk figurer på ca 20 cm, velkledde, middelaldrende menn i dress og slips. Ofte i vann, synkende, eller som på dette bildet – undrende, kikker ut over havet, med livbøyle rundt livet. Venter på det som kommer. Bildet under er fra sommeren 2019, hvor han hadde en utstilling på Hå Gamle Prestegård – “Waiting for the Climate Change”. Han er spesielt opptatt av klima og miljøutfordringene, og har hatt flere utstillinger globalt med samme tema.

En av Isaac Cordals figurer i serien «Waiting for climate change», ved Hå Gamle Prestegard/Obrestad Fyr – utendørs sommerutstilling Nuart festivalen 2019. Foto: trond@artsync.no

Månedens gjesteblogger Trond Furenes, har lang fartstid som leder i norsk næringsliv. Til daglig jobber Trond med energiløsninger og Internet of Things (IOT). Han er leder produkt og kommersialisering i Smartly, del av industrikonsernet LyseI tillegg til stor entusiasme for visuell kunst, har Trond mye kompetanse om forretningsutvikling og IT. Han er gründer og styreleder i ArtSync Software.

Se nettgalleriet for urban kunst til leie og salg.

Annonse: